Eukaristien er en politisk, anti-konsumeristisk handling

Den kristne fejring af eukaristien er et radikalt oprør mod det liberale samfunds tilbedelse af den kapitalistiske idé. Dette er en af pointerne i politisk-teologiske Patrik Hagmans bog ”Om kristent motstånd.”

Når man i den tidlige kirke fejrede liturgien, kom alle med korn, brød, mad og vin til gudstjenesten. En del af dette blev en del af selve nadverfejringen. Det, der blev til overs, blev af diakonerne delt ud til de fattige og trængende. Gudstjenestens overskud blev delt ud.

Dette står i kontrast til et kapitalistisk og konsumeristisk samfund, hvor et menneskets glæde og fred gøres op i, hvor meget overskud der er, efter man har spist. Vores samfund lærer os at arbejde hårdt og nyde af overskuddet. Når det liberale samfund tilbeder kapitalismen, bliver konsumering meningen med livet, og her findes roden til udnyttelsen af verdens fattigste og miljøet og rovdrift på naturressourcerne.

I eukaristien lærer vi derimod, at det, der bliver til overs, tilhører dem, der endnu ikke har spist. Vi finder ikke nydelse i overskuddet, men glæden i vores liv kommer af glæden ved at dele.

Eukaristi betyder taksigelse og det, nadveren vil lære os, er taknemmelighed. Ikke for vores overflod, men hele vores liv.

Efterhånden som vores liv bliver forvandlet af eukaristiens betydning, vil vores liv bære præg af, at liturgien er en forudsætning for diakonien, og at diakonien må være en konsekvens af liturgien.

Det betyder også, at man i gudstjenesten i stigende grad kunne have en indsamling i nadverdelens indledning, mens brødet og vinen bliver båret til alteret. Det ville modsvare den tidlige kirkes praksis om at bringe mad og varer med til gudstjenesten.

Billede: Patrik Hagman.

Reklamer

Comments

  1. Hov hov du bliver næsten anabaptist til sidst i forhold til hvordan eukaristien skal forme os og leve i os uden for selve liturgien, når vi møder den hjemløse på gaden, at vi deler vores overskud fordi eukaristien har formet os… Er det det du mener…?

    • Det er absolut det, jeg mener! Hvordan kan det være anderledes, hvis det liv, vi tager del i i eukaristien er Kristi eget liv? Eukaristien har altid, fra kirkens tidligste tid, været den ‘kraft’, der gør os i stand til at leve Kristi liv – i mødet med den hjemløse, i forhold til at dele overskud osv. For nogle er denne dimension gledet i baggrunden, og så er det godt, at anabaptisterne – og Hauerwas, Yoder med flere – kan minde os alle om, hvad der er alment kristent.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: