Uge 42’s hellige rytme – faste- og fejringsdage

I den hellige uges rytme er søndag den første dag – og ottende og sidste, dvs. begyndelsen og fuldendelsen! – samt den dag, der angiver hele ugens bevægelse. Søndagens emne afspejler sig i liturgiens tekster og bønner.

Søndag

I morgen er emnet Kirken som en stige. Kirken er Kristi legeme, og den er som en stige, der når ”helt op til himlen” (1 Mos 28:12). Stigen forbinder himmel og jord. Det samme gør vi, kirken, som er Kristus. I liturgien er vi som engle, der stiger op (jf. Joh 1:51), engle, der frembærer verden til Gud gennem forbøn og taksigelse. Og afslutningsvis sendes vi ud som engle, der stiger ned (jf. Joh 1:51), så at vi kan være Kristi nærvær i denne verden og til velsignelse for alle folk: “I dig og i dit afkom skal alle jordens slægter velsignes” (1 Mos 28:14).

Mandag

Vi mindes Teresa af Avila (+ 1582), også kendt som Teresa af Jesus, katolsk, nonne i karmeliterordenen og kirkelærer. Med sit liv og sin lærer inviterer hun os med på vandringen mod Gud gennem et kontemplativt liv.

Onsdag

Fastedag. Vi mindes Ignatius af Antiokia (+ ca. 110), biskop, martyr og kirkefader. Kendes som den vigtigste skikkelse bland de apostolske fædre, dvs. kirkelederne og teologerne på hans tid. Gennem de syv breve, han skriver på vej til sit martyrium i Rom, møder vi et menneske, hvis liv er blevet forvandlet til eukaristi: Lad mig være et bytte for de vilde dyr, ved hvilke jeg kan nå til Gud. Jeg er Guds hvedekorn, og med de vilde dyrs tænder bliver jeg malet, for at jeg kan blive fundet at være et rent Kristi brød” (Fra Ignatius’ brev til Rom 4,2).

Torsdag

Vi mindes evangelisten Lukas, den græske læge, som ifølge traditionen tilhørte den første menighed i Antiokia i Syrien. Han blev Paulus’ rejsefælle og medarbejder og bliver regnet som forfatter af dobbeltværket Lukasevangeliet og Apostlenes Gerninger. Lukas var ugift og opnående en høj alder. Gennem sin nedskrivning af Jesu ord og gerninger helliges den biografiske genre, og herudfra fødtes mange opbyggelige helgenberetninger. Ifølge traditionen skulle Lukas også være den første ikonmaler.

Fredag

Fastedag, hvor vi mindes Jesu korsfæstelse.

Billede: Lukas ‘skriver’ en ikon af Gudsmoder Maria og Jesusbarnet.

Reklamer

Comments

  1. Kære Simon!
    Via facebook og Grethes deling fandt jeg både din og Regizes blog. Jeg glæder mig til at følge jer, og til at læse dine “gamle” ting – tak fordi du deler! Som jeg skrev i anden sammenhæng, så står Anholt på min ønskeseddel og har gjort det gennem mange år. Fordi der er en ørken – og fordi det er den eneste danske ø, hvorfra man kun kan se hav.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: