”Kristus er både den, der ofrer, og den, der ofres”

Når vi i gudstjenesten bærer brødet og vinen frem, bærer vi alt, der eksisterer, hele verden og alle vores liv frem til alteret. Men vi gør det ’i Kristus’, idet han indeholder alt, der eksisterer.

Vi gør det ’i Kristus’, fordi han allerede har ofret alt, der skal ofres til Gud. Gennem sit liv, sin død og opstandelse, har han én gang for alle fejret eukaristien, og der er intet tilbage, som skal ofres. Kristus har ofret alt eksisterende, fordi han som menneske rummer hele verden med al dens lidelse, brudthed og synd.

Som det bedes i den ortodokse offerbøn: Han er ”både den, der ofrer, og den, der ofres.” Kristus er både vores ypperstepræst og offerlammet.

Vi ofrer Kristus igen og igen, fordi han allerede har ofret sig én gang for alle. ”I Kristus og som Kristus”, som Alexander Schmemann siger.

Billede: Den hellige familie med lammet, malet af Raphael.

Reklamer

Comments

  1. “Vi gør det ’i Kristus’, fordi han allerede har ofret alt, der skal ofres til Gud.”

    Jeg har netop haft fornøjelsen af at læse Aulen’s Christus Victor, og får nu lyst til at kloge mig: Udtrykker hvad du skriver ikke en Anselmsk forsoningslære, i modsætning til ‘den klassiske’ (hvor Gud bestemt ikke har brug for offer, og hvor Kristus snarere er en betaling til døden)?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: