Vejen til frihed: Om askese

Theosis forudsætter kenosis. Guddommeliggørelse, theosis, at fyldes af Gud, forudsætter, at vi giver afkald, kenosis. Når vi rejser, tager vi kun det mest essentielle med. Jo mindre, vi tager med, jo lettere er rejsen. Og opdager vi, at vi bærer på unødig oppakning, smider vi det glædeligt for at komme lettere til målet.

Ørkenen, bjerget, skoven og havet er alle billeder på den renselse (græsk katarsis) rejse, som mennesket må gennemgå i vandringen med og mod Gud. På denne vandring må mennesket konstant omvende sig (græsk metanoia, som egentlig er hjertets forvandling).

”Inkorporationen af mennesket ind i Kristus og menneskets forening med Gud kræver et samarbejde mellem to helt usammenlignelige størrelse, men hvor begge er helt afgørende: guddommelig nåde og menneskets vilje,” siger Lev Gillet, der er bedst kendt under pseudonymet ”en munk fra østkirken.”

Gud skabte mennesket ved hans egen vilje, men Gud kan ikke frelse os, uden at vores menneskelige vilje samarbejder med hans guddommelige vilje. I østlig teologi er der ingen modsætning mellem det, at mennesket nærmer sig Gud, og Gud nærmer sig mennesket.

Askese er træning af viljen. Målet for askesen er at blive fri til at ville det, Gud vil. Fri, selv om indholdet af askesen er at sætte begrænsninger for os selv. Vi afstår fra gode ting for at lære os selv ikke at styres af umiddelbare impulser, det som traditionen kalder lidenskaber. Askese og faste er ikke at afstå for onde eller syndige ting; at afstå fra dette er en selvfølge i et kristent liv. Målet med askesen er at blive fri for lidenskaberne (apatheia), at lade lidenskaberne blive forvandlet, så vi kan elsker uden forbehold.

I denne asketiske proces bliver mennesket en medarbejder på frelsen, der opstår en synergi mellem Gud og mennesket.

Relationen med Gud er både en personlig og intellektuel proces. Det at kende er ikke bare indoptagelse af viden, men sker i en relation. Vi ser også i GT, at det, at to personer kender hinanden, betyder, at de har en seksuel relation. Ved at søge Gudsrelationen, hvilket sker gennem askese og kontemplation, banes vejen for ligheden. Disse to følges ad. Der findes ingen ret kontemplation uden askese.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: